50. TZżaD poleca: Projekt Arcade.

Panie, Panowie – oto wpis nr 50! Tak się fajnie złożyło, że jest to jednocześnie kolejna odsłona cyklu TZżaD poleca i pierwszy wywiad opublikowany na blogu. Projekt Arcade to ambitny plan zbudowania oldskulowej machiny do gier w domowym zaciszu. Takiej z „chodzonymi” bijatykami, wyścigami i strzelankami. Doszliśmy do wniosku, że forma wywiadu będzie najlepsza ponieważ nie ma jeszcze wielu materiałów na profilu FB Projektu. Ale bądźcie spokojni, już niedługo…

TZżaD: Przedstaw się na dobry początek 🙂
Projekt Arcade: Cześć, jestem Przemek i uwielbiam wszystko co nerdowskie tzn. planszówki, model, komiksy i oczywiście stare gry arcade!

Ok, ale nie nosisz sklejanych okularów i długopisów ułożonych w rządku w kieszeni koszuli?
No nie! ale bycie nerdem to stan umysłu 😉 Zresztą najbardziej lubię nerdów którzy mają masę dziar, są napakowani, a w domu siedzą nad najnowszą edycja Magii i Miecza/Talismanu zamiast iść na imprezę do jakiegoś klubu.

Dużo czasu spędziłeś za małolata w salonach gier? To bywały niebezpieczne miejsca.
Dużo! To była prawdziwa dzungla… Prawo siły rządziło na ekranach automatów i poza nimi. Jeżeli nie miałeś kasy mogłeś tylko podziwiać. Takie salony pamiętam głównie z wyjazdów na kolonie i wakacje. Dla takiego dzieciaka jak ja to była największa atrakcja wakacji!

A Ty byłeś takim łobuzem z gatunku „daj ci przejdę”, mistrzem jakiejś gry czy szarakiem?

Niestety byłem zwykłym szarakiem… Nieraz słyszałem „Pożycz zeta bo mam KONTINUE”. Musiałem stosować różne sztuczki aby mieć maszyny tylko dla siebie. Wymykałem się spod opieki rodziców/opiekunów aby pograć w czasie gdy inni byli na plaży czy po prostu byli zajęci czymś innym.

Minęły lata, nie jeździsz od dawna na kolonie i któregoś pięknego dnia wpadasz na pomysł zbudowania maszyny arcade. Impuls czy planowałeś to od dawna?
Kilka lat temu znalazłem trochę stron w necie, które opisywały jak zrobić automat do gier. Pomyślałem, że byłby to piękny mebel w moim pokoju! Ba, najpiękniejszy 🙂 Niestety napotkałem na kilka trudności związanych ze zdobyciem elementów składowych takiego automatu tzn. joysticków i przycisków. W tamtym okresie były praktycznie nie do dostania w Polsce. Pomysł upadł… przyszedł rok 2012, zamiast ognia mamy technologię i tu z pomocą przychodzi światowy portal aukcyjny który rozwiązuje moje problemy w 10 min. Przyciski lecą z USA i UK a joysticki z Hong Kongu. Także można powiedzieć, że planowałem to od dawna.

Na jakim etapie są prace?
Jak to ze mną bywa prace są na etapie „AAAAAAAAAAAAAAAAAAA od czego zacząć!!!!”. Na razie oczekując na wyżej wymieniony sprzęt testuję wszystkie programy pod kątem wzajemnej współpracy między sobą! Chcę zrobić tak, aby automat odpalał wiele gier z różnych platform a nie tylko jedną jak to wyglądało kiedy w salonach.

A co stanowi bazę dla takiego automatu? Po prostu zwykły komputer?
Tak, baza automatu w moim przypadku jest zwykły komputer pc z zainstalowanym programem typu frontend, w tym przypadku Maximus Arcade. Program ten jest jakby przeglądarka gier i emulatorów zainstalowanych na naszym PC. Ważne jest też to, że MA powoduje ze po włączeniu automatu/PC nie pojawia nam się Windows i jakieś tam ikonki i kursor tylko od razu dostajemy menu z grami.

Jak się zapatrujesz na temat piractwa w takim razie? Bo takie hardkorowe nerdy to chyba mają oryginały wszystkich gier.
Jeżeli chodzi o gry arcade to jest to trochę skomplikowane bo dostanie tych gier w formie legalnej jest niemożliwe. No chyba, że prawa autorskie wygasły. Dużo jest też gier fanowskich jak gry na silniki openBOR i M.U.G.E.N, które generalnie są silnikami do gier, które tworzymy sami łamiąc poniekąd prawa autorski np. do korzystania z postaci z komiksów Marvela. Na przykład jestem w tej chwili na etapie tworzenia gry na silniku M.U.G.E.N (gra w stylu Street Fighter II) gdzie wrzucam postaci z SF II, Marvela, Star Wars, G.I JOE czy Transformersów i nie mam praw do tych postaci więc chyba jestem trochę piratem 😉 Jeżeli chodzi o moje podejście do piractwa to ściągam rożne treści kulturalne z sieci i jeśli coś mi się podoba i jest dostępne w formie namacalnej to staram się to nabyć przez szacunek dla twórców. Według mnie to w miarę uczciwe podejście w dzisiejszych czasach. Nie można wiecznie walczyć z wiatrakami.

Tworzysz grę?
Ok, może tworzenie gry to za dużo powiedziane ale coś w tym jest. Korzystam z silnika do gier zwanych potocznie bijatykami o nazwie M.U.G.E.N. Tworzenie gry tego typu polega mniej więcej na wrzucaniu do silnika gry postaci które można wyszukać w sieci, dodawaniu plansz na których odbywa się walka i muzyki do tych plansz. Można też wejść w temat głębiej i stworzyć swoje własne postacie np. kumpli, którzy będą mogli walczyć z postaciami ze SF II lub Marvela na ekranie naszego komputera. Dodać na przykład plansze która będzie naszym podwórkiem przy trzepaku i dodać do tego kawałek ulubionej kapeli. M.U.G.E.N. i open bor to już dość szerokie tematy. Ale chce te gry/silniki umieścić tez na mim automacie. Czeka mnie naprawdę dużo pracy i to wcale nie tej przy montażu fizycznym ale przy ogarnianiu tego od strony softwarowej.
Tu przykład mugena: Bóg i Jezus walczą z Draculą i synem.

Kiedy planujesz premierę urządzenia i jakieś pierwsze zdjęcia/relacje?
Pierwsze zdjęcia i relacje jeszcze w tym roku. Premiera gotowego urządzenia w przyszłym roku, mam nadzieję, że przed wakacjami. Może pokuszę się o jakąś większą imprezę 🙂

Na koniec poleć proszę jakąś ciekawą stronę zajmującą się taką tematyką, tzn. budowaniem arcade maszyn w domowych warunkach.
Tych stron jest naprawdę dużo. Ja lubię . Najlepiej wpisać na youtube „arcade cabinet” i wyskoczy całe mnóstwo fajnych filmów. zapraszam też do lajkowania Projekt Arcade na FB i jeżeli ktoś z was zapragnie zbudować automat dla siebie proszę piszcie a ja będę służył pomocą. Mam jeszcze jeden apel związany z budowa. Wiadomo, że do budowy automatu potrzebny jest komputer, monitor i jakieś pady usb lub joysticki. Jezeli na twoim strychu lub piwnicy kurzy się taki sprzęt, to daj znać. Chętnie go wykorzystam do budowy automatu. Dziekuje za zainteresowanie i zapraszam do obserwowanie postępów z budowy.

Dzięki!

One response to “50. TZżaD poleca: Projekt Arcade.

  1. Całkiem fajny pomysł, ale czy zamiast łamać się z cięciem płyt MDF nie prościej kupić stary automat na portalu aukcyjnym? Wyjdzie taniej, można pomalować po swojemu a wewnątrz zamontować opisane wyżej urządzenie. Zresztą stary cabinet wyjdzie prawdopodobnie taniej niż materiały do zbudowania nowego, no i wszystkie gałki i przyciski są na miejscu 🙂 Natomiast sam pomysł godny pochwały, powodzenia!

Skomentuj

