Biały smok: Polski Spielberg i brakujące ogniwo.

DVD
Autor: Grzegorz Kłos
W Polsce powstało niewiele filmów, które bez wahania można nazwać kultowymi. Oczywiście nie chodzi o kino głównego nurtu – bo tutaj o przykłady nietrudno – ale „ciemną stronę mocy”, produkcje egzotyczne, szalone, nieprzystające do krajowych standardów. Taką, skądinąd wybitną, Klątwę Doliny Węży Marka Piestraka znają wszyscy fanatycy filmowych osobliwości. A co z zupełnie zapomnianym eko-fantasy reżysera Stawki większej niż życie, gdzie obok tytułowego jaszczura występują gwiazdy Powrotu do przyszłości, Skowytu oraz E.T.?


Kadry z filmu Bia³y Smok
Do Karistanu, kraiku położonego „gdzieś w Europie Wschodniej”, razem z synem przylatuje Jim Martin. Pracujący dla dużej korporacji Amerykanin ma zbadać, czy w tamtejszych górach znajdują się złoża minerałów. Na miejscu spotyka czarownicę i jej niewidomą córkę, płatnego zabójcę, azjatyckiego awanturnika, Jana Serce oraz dzikiego konia zmieniającego się w smoka strzelającego promieniami śmierci.

Uff. Fabuła bez wątpienia nie przypomina nic, co do tamtej pory powstało na naszym podwórku. Jednak same okoliczności realizacji Białego smoka również nie są zwyczajne. Scenarzystą filmu jest Amerykański pisarz Robert C. Fleet, który podczas pobytu na stypendium w Polsce zakochał się krajobrazie Gór Stołowych oraz aktorce krakowskiego Teatru STU. Para pobrała się i wyjechała do Stanów. Tam Fleet wpadł na pomysł produkcji rozgrywającej się nad Wisłą. Najprawdopodobniej z pomocą żony skontaktował się z kimś z Zespołów Filmowych, a w 1986 roku w plenerach Srebrnej Góry, Wieliczki oraz Łeby ruszyły zdjęcia.

bialy_smok_2_FM

Tyle nieoceniony Film Polski. Jednak najważniejsze pytania pozostają bez odpowiedzi. Jak szerzej nieznanemu scenarzyście udało się przekonać Christophera Lloyda, Dee Wallace Stone oraz jej męża do udziału w filmie? Dlaczego gwiazdy największych hitów lat 80. zgodziły się wystąpić za żelazną kurtyną? Raczej nie ze względów finansowych. Popierali Solidarność? Byli znajomymi? A może Zespół Filmowy Perspektywa sypnął groszem? Niestety, mimo prób skontaktowania się z osobami zaangażowanymi w produkcję moja ciekawość nie została zaspokojona. Swoją drogą wiedzieliście, że Facebook pobiera opłaty za wiadomości wysłane do osób spoza kręgu znajomych?

Kadry z filmu Bia³y Smok
O wiele więcej wiadomo na temat powstania tytułowego potwora – dwumetrowej kukły, zbudowanej od podstaw we wrocławskiej pracowni Janusza Króla, jednego z czołowych specjalistów od efektów specjalnych. Na ażurowy szkielet nałożono lekkie materiały, wnętrze naszpikowano elektroniką, a całość pokryto pianką do uszczelniania lodówek. Król, entuzjasta tradycyjnych metod animacji, zdecydował, że makieta w skali 1:1 będzie poruszana przez znajdujących się w jej wnętrzu operatorów. Jednym z nich był słynny kaskader Ryszard Francman, który w 2010 roku zginął w tragicznych okolicznościach. Więcej o Królu i jego pracy dowiecie się z tego dokumentu:

A sam film? Pomijając spiętrzenie fabularnych absurdów, jamajszczynę Kazimierza Kaczora czy chałupnicze efekty specjalne Biały smok to jednak zupełnie inna liga niż filmy Piestraka. Widać zdecydowanie większy budżet i lepszą realizację. Na pewno spora w tym zasługa Jerzego Domaradzkiego i śp. Janusza Morgensterna. Ze wszystkich pokracznych prób przeniesienia na nasz grunt nowoprzygodowego kina ta wydaje się najbardziej udana. Warto bliżej poznać to ”brakujące ogniwo” polskiego kina, choćby po to, aby się o tym przekonać.

Wydanie DVD i VHS:
VHS
VHS ukazał się nakładem efemerycznego Monte Video i możecie mieć kłopot z jego upolowaniem. W przypadku DVD nie ma takiego problemu. Film dostaniecie bez przeszkód na Allegro, np. TUTAJ, i to za grosze. Tylko licytować. Zwłaszcza że w dodatkach znalazł się unikatowy dokument pokazujący Janusza Króla przy pracy nad makietą, którą ledwo udało się wydostać z pracowni. Dla wszystkich interesujących się FX to, jak pisze moja ulubiona blogerka, absolutny must have.

bialy_smok_3_FM
Legend of The White Horse
aka Biały smok
Polska/ Stany Zjednoczone, 1986, reż. Jerzy Domaradzki i Janusz Morgenstern
Wydanie VHS: Monte Video
Wydanie DVD: Agencja Producentów Filmowych
Okładka VHS pochodzi z kolekcji Krystiana Kujdy

Reklamy

One response to “Biały smok: Polski Spielberg i brakujące ogniwo.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s