Kolorowy spis gier typu „Nintendo”.

kolorowy_spis_gier_typu_nintendo_01Kupiłem niedawno na Alledrogo cudo pod tytułem Kolorowy spis gier typu „Nintendo” – prawdopodobnie jedyny polski katalog opisujący gry na Pegasusa. Pomyślałem, że fajnie będzie zeskanować całość, udostępnić ją w sensownym formacie i napisać kilka zdań o wrażeniach z lektury. Sęk w tym, że to wcale nie taki oryginalny pomysł i ktoś już tę robotę wykonał. Tym ktosiem jest AdamStar – moderator forum Pegasus Gry. Adam wykonał kawał dobrej roboty i wyraził zgodę na użycie plików. Możecie się o tym przekonać ściągając STĄD całą broszurkę w formacie pdf. Wielkie dzięki! Czy było warto wydawać pieniądze na papierową wersję, skoro można mieć za darmo cyfrową? Tak, nawet jeżeli mogłem trochę przepłacić.

Nietypowy, zbliżony do B6, format. Dla ułatwienia – książeczka jest mniejsza od szkolnego zeszytu. Skład jest, jak na lata 90., nawet schludny. Grafika to albo etykiety z cartów albo zdjęcia ekranu tytułowego. Jedne i drugie średniej jakości, ale wyobrażam sobie jak rozpalały wyobraźnię dzieciaków w latach 90. Gry podzielono tematycznie na cztery działy: Akcja, Przygoda, Sport, Strategia. Granica między tymi pierwszymi dwoma jest momentami bardzo umowna. Generalnie w pierwszym rozdziale znalazły się strzelaniny, ale nie zabrakło ich też w drugim.

To co jest moim zdaniem najfajniejsze w katalogu wydanym przez enigmatyczną firmę New Power, to opisy. Pamiętajcie, że dwie dekady temu dostęp do źródeł na temat gier (nie tylko konsolowych) był co najmniej ograniczony. Osoba, która miała napisać o stu tytułach, musiała się nieźle napocić. Mnóstwo zabawnych błędów i „markentingowych” potworków – braki w wiedzy o grach video są zrozumiałe, ale jak to wszystko jest napisane! Ciekawy materiał dla znawców gier i języka. Zresztą, co będę opowiadał, poczytajcie sobie te teksty. Poniżej kilka przykładów.

Untouchables – jakbym czytał o Mafii II. Cenego, ucz się!
kolorowy_spis_gier_typu_nintendo_05
Dobre combo. Rygar był pierwszym cartem oprócz składanki dodanej do konsoli, jaki kupili mi rodzice (160 tysięcy starych złotych?). O Spider-manie pisałem niedawno. Super Mario 13 to hack TEJ gry, w stanach wydanej jako Whomp’Em.
kolorowy_spis_gier_typu_nintendo_12
Wcielaliście się kiedyś w postać nie tylko ruchowo, ale psychicznie?
kolorowy_spis_gier_typu_nintendo_22
Deskonarta (automatyczne zaznaczanie pisowni sygnalizuje, że robię błąd pisząc to słowo). A do niej tylko dżinsosztruksy i skórosweter.
kolorowy_spis_gier_typu_nintendo_19

Ściągnijcie koniecznie Kolorowy spis gier typu „Nintendo”. Dla mnie to połączenie przyjemnego z pożytecznym. Dużo śmiechu i jednocześnie wskazówki dla kolekcjonera.
Na koniec pytanie do znawców tematu – czy ukazały się tego typu broszurki traktujące o grach na inne platformy? C-64? Atari? Amiga 500? Może jakieś katalogi wydawców?

3 responses to “Kolorowy spis gier typu „Nintendo”.

  1. Mogę się sromotnie mylić ale jeśli dobrze sięgam pamięcią to był chyba numer specjalny magazynu „Commodore & Amiga” właśnie coś w stylu „100 najlepszych gier na C&A” albo coś w ten deseń. Nic więcej nie powiem bo to jedynie wspomnienie że kiedyś coś takiego miałem.
    A opisywany katalog? Wow, bomba 🙂
    Jeszcze nigdy nie grałem w „rolle games”, to musi być niesamowite przeżycie. 😀
    A swoją drogą po co strzelać do „wyskakujących z okien gangsterów” ?
    Dajmy im w spokoju popełnić samobójstwo 😀
    Turtles_Kolektor

  2. Grałem w kilka z opisanych gier. Kiedyś to było coś i chyba faktycznie wyobraźnia wtedy bardziej się udzielała. Podsumowanie z ostatniej strony (zakładam że to tył okładki) po prostu mnie zamordowało. Osoba to redagująca albo: a) miała na ten opis bardzo mało czasu, b) zdecydowanie wolała grać niż pisać. Na pewno jest to ciekawy fant. Co do innych podobnych publikacji, pamiętam że często na pudełkach od 8-bitowych komputerów było coś podobnego i ten trend utrzymywał się aż do PS1 (ostatnie co kojarzę). Natomiast wiem że kiedyś jak byłem mały (chyba 5 lat miałem), podobna broszura trafiła mi w ręce kiedy brat przywiózł do domu pierwszy komputer. Było to Atari 65XE zakupione w gdyńskim Pewex’ie. Na owym pudełku były obrazki z gier, wspomniane wyżej. Pamiętam że było mnie wszędzie pełno i próbowałem asystować przy rozpakowywaniu. Broszurę dostałem w celu zajęcia się czymś zamiast pomagania (przeszkadzania). Nie była niestety w języku polskim (i tak nie umiałem jeszcze czytać 😛 ).

Skomentuj

